samandehi.ir
فروشگاه جامع(مقاله پاورپوینت و,,,)
کسب درآمد راحت چگونه پولدار شویم روش دریافت کد تخفیف لینک همکاری در فروش و بازاریاب اختصاصی محصولات فروشگاه ارزان سرا

اطلاعیه فروشگاه

اطلاعیه مـهـم اطمینان از خــریـد این فروشگاه در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی ثبت شده که از قسمت پیوندها سایت می توانید استعلام کنید و خرید شما از طریق درگاه های امـن بانکی انجام می شود پس هیچ گونه نگرانی درخصوص خرید اینترنتی از این سایت نداشته باشید و در صورت هـر گونه مشکل احتمالی میتوانید از پشتیبانی سایت استفاده کنید تـمـامـی فـایـل های این فــروشگاه تست شده و با استانداردهـای مربوطه می باشند در صورت داشتن هر گونه سوال یا مشکل یا انجام پروژه پیغام بگذارید در ضمن در صورت نا رضایتی از فایل هزینه پرداخت شده قابل بازگشت میباشد تلفن جهت دریافت پیامک های شما 09130980890 درصورت هرگونه مشکل در فرآیند خرید با پشتیبانی مکاتبه نمایید

فقه و هنرهاى تجسمى و تصويرى


الف . از لابه لاى نوشته بر مى آيد كه از همان ابتدا, نويسنده قصد دارد حلال بودن مجسّمه سازى و نقّاشى را ثابت كند و به عبارت ديگر فرضيّه وى (ثابت كردن حلال بودن اين دو) ست. در يك تحقيق علمى, آن هم در علوم نظرى كه قابل تجربه و آزمايش نيستند, محقّق از آغاز نبايد درصدد ثابت يا رد كردن موضوع مورد تحقيق باشد, بلكه بهتر آن است كه از ابتدا در باب موضوع مورد نظر به اندازه كافى تحقيق كند و نتيجه آن را (ردّ يا اثبات) اعلام كند. اگر محقّق به قصد ردّ يا ثابت كردن مسأله اى تحقيق را شروع كند, از همان ابتدا يك پيشينه ذهنى دارد كه سبب مى شود محقّق (يكسو نگر) شود و زاويه هاى ديگر مسأله را ناديده بگيرد. اين ديدگاه سبب مى شود كه محقّق, دليلهاى موافق نظر خود را جمع كند و دليلهاى مخالف را يا توجيه كند و يا ناديده انگارد و اين خود در يك كار تحقيقى كاستى بزرگ به شمار مى آيد.
ب . جهت ديگرى را كه نويسنده مدّنظر قرار نداده است, تاريخ و بويژه تاريخ صدر اسلام است و به خاطر اين كاستى در برخى موارد حرفهايى زده كه دور از واقعيّت است. به عنوان نمونه وقتى از (صدر اوّل) و زمان (صدور حديث) بحث مى كند, شواهدى از تاريخ تمدّن ويل دورانت و مربوط به قبيله هاى وحشى و نيمه وحشى و به عبارت ديگر, (انسانهاى نخستين) ارائه مى دهد. در حالى كه صدر اوّل در اصطلاح فقها و زمان صدور روايات از ظهور اسلام به بعد است و چون بيش تر احاديث ما از امام باقر (م:114هـ.) و امام صادق(ع) (م:148هـ.) است, زمان صدور حديث از سال 95 هجرى (وفات امام سجّاد(ع))به بعد است. شايسته بود نويسنده از اين دوران و پيش و پس از آن شواهدى ارائه مى داد, نه از انسانهاى نخستين.
افزون بر اين, با مطالعه دقيق و همه سويه اين مقاله, در بخشهاى گوناگون آن ايرادهايى به نظر رسيد كه در چند بخش آورده مى شود:
بخش اوّل
نويسنده در بحث مجسمه سازى مى نويسد:
(در مورد مجسمه سازى نيز اگر در زمانى ملاك حرام بودن عوض شد, فتوا به جواز ساختن و نگهداشتن آن هيچ اشكالى نخواهد داشت.)1
اين سخن بسيار به جا و متين است, ولى به شرط آن كه بتوانيم ملاك و علّت حرام بودن مجسّمه سازى را به طور دقيق تعيين كنيم, تا با در نظر گرفتن شرايط زمان و مكان معلوم شود كه آيا آن علّت از بين رفته است يا هنوز وجود دارد؟ حال بايد ديد كه آيا مى توان انگيزه حرام بودن را در (بت پرستى) منحصر كرد يا خير؟
البتّه با مطالعه فراگير در باب مجسّمه سازى و حرام بودن آن در صدر اسلام, مى توان بدين نتيجه رسيد كه علّت اصلى حكم به حرام بودن ساخت و نگهدارى و استفاده از مجسّمه, اين بوده است كه بيش تر اهالى آن روز جزيرةالعرب, بت پرست بوده و مجسمه ها را به عنوان بت مى پرستيده اند و به بيان ديگر, هدف از ساخت, نگهدارى و استفاده از مجسّمه در آن عهد, پرستش آنها بوده است, نه تزيين2.
مؤيّد اين مطلب آن است كه مسلمانان در سرزمين گشاييهاى خود در محدوده جزيرة العرب, هرجا به بت و بتخانه اى رسيدند, بتها را شكسته و بتخانه ها را ويران كردند, ولى هنگامى كه دامنه سرزمين گشايى به بيرون جزيرة العرب; يعنى به شام, مصر و ايران كشيده شد, با آن كه در اين مناطق مجسمه ها و پيكره هاى سنگى جانداران هم فراوان بود و هم بسيار زيبا, ولى از آن جا كه كسى آنها را نمى پرستيد و (بت) نبودند, مسلمانان نه تنها آنها را نشكستند و از بين نبردند, بلكه در وصف آنها اشعار دلچسب و شورانگيزى نيز سرودند3.
شايان گفتن است كه فرماندهان سپاه فاتح, همگى از صحابه پيامبر بودند و به احكام اسلام هم آگاهى كامل داشتند و از علّت احكام نيز بيش از ما آگاه بودند, با اين حال, آن پيكره ها و مجسمه ها را به حال خود باقى گذاشتند كه بسيارى از آنها همچون پيكره هاى طاق بستان, بيستون, تخت جمشيد, نقش رستم و شير سنگى همدان در ايران و پيكره هاى سنگى شهرهاى تدمر و حلب در شام و اسكندريه و ديگر شهرهاى مصر هنوز هم وجود دارند4.
به هر روى, نه تنها تاكنون گزارشى داير بر شكستن مجسمه ها در كشورگشايى مسلمانان در جاهايى كه مردمانش بت پرست نبوده اند, به دست نيامده است, بلكه به گزارش ابن خلدون در العبر5 سعد بن ابى وقّاص فرمانده سپاه اسلام, پس از فتح مداين در ايوان كسرى, كه با تصاوير برجسته بر روى سنگها تزئين شده بود, نماز خواند.
از سوى ديگر, در تحقيقى كه در باب انگيزه و ريشه يابى بت پرستى اهالى جزيرة العرب, انجام شد, اين نتيجه به دست آمد كه مردم آن سامان, پيش از بت پرستى يكتاپرست و بر دين ابراهيم(ع) بوده اند. سپس به يادبود بزرگان قوم و قبيله خود, پيكره سنگى آنان را ساخته و روى قبرشان و يا در خانه هاى خود نصب مى كردند و در روزهاى خاصى ازسال, برگرد مجسمه جمع مى شدند و ياد و خاطره صاحب مجسّمه را بزرگ مى داشتند. بر اثر گذشت زمان و پياپى آمدن نسلها, هدف اصلى ساختن اين گونه مجسمه ها به فراموشى سپرده شد و كم كم احترام, به پرستش تبديل شد و سرانجام مردم آن ديار در برابر مجسمه ها سجده كردند و آنها را به عنوان معبود پرستيدند6.
در علل الشرايع, درباب علّت بت پرستى, روايتى از امام صادق(ع) نقل شده است كه چگونگى پيدايش بت پرستى را (مانند مطلب بالا) بيان مى كند و ابليس را منشأ آن مى داند7.
با توجّه به اين مطالب, آيا حكم به جايزبودن مجسمه سازى و رواج آن در هرگوشه و كنار, سبب پديد آمدن همان حالت در بين افراد بشر قرن بيستم و يا قرنهاى بعد نخواهد شد!؟ بويژه آن كه آغاز و انجام جهان بر ما پوشيده است و در قرنهاى بعد, انسانهاى گوناگونى خواهند آمد, پيامبرى هم براى هدايت آنان نخواهد بود, با اين حال, آيا مى توان به طور قطع حكم كرد كه تنها اين مردم بدوى جزيرة العرب بودند كه از يادبود و بزرگداشت بزرگان خود, به پرستش مجسمه هاى آنان روى آوردند و ديگر افراد بشر در طول تاريخ و نسلهاى آينده از اين خطر در امان خواهند بود؟


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 1,248 تومان
(شامل 70% تخفیف)
مبلغ بدون تخفیف: 4,160 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
021_223757_7762.zip39.9k





دانلود نمونه سوالات تخصصی آزمون آموزش و پرورش

سر فصل نمونه سوالات تعلیم و تربیت اسلامی تکنولوژی آموزش روانشناسی تربیتی روش ها و فنون تدریس سنجش و ارزیابی ...

توضیحات بیشتر - دانلود 8,970 تومان 8,073 تومان 10% تخفیف

جزوات و نمونه سوالات علوم بانکی

جزوات و نمونه سوالات علوم بانکی این مجموعه شامل سوالات زیر است : ۲۵۴ صفحه جزوه علوم بانکی ۶۰۰ سوال علوم بانکی ...

توضیحات بیشتر - دانلود 3,900 تومان 3,510 تومان 10% تخفیف

دانلود جزوه آموزش تعمیر لامپ های کم مصرف به صورت مصور(دو فایل با هم به قیمت واقعی 5000تومان)

دانلود جزوه آموزش تعمیر لامپ های کم مصرف به صورت مصور(دو فایل با هم به قیمت واقعی 5000تومان) درآمد ماهيانه 2,000,000 دو ميليون تومان (از همين فردا شروع به کار کنيد!!)                                     واژه ي ( بيکاري ) را براي هميشه از ذهنتان خارج کنيد !!   آموزش گام به گام و تصويري تعمير انواع لامپ هاي کم مصرف به صورت PDF و با کيفيت بسيار بالا         ...

توضیحات بیشتر - دانلود 3,250 تومان 2,438 تومان 25% تخفیف
کانال تخفیفات

وبلاگ-کد لوگو و بنر
filesell

پشتیبانی